ד"ר ירון מזון 12/25/22

סקביאס (גרד) חתולים היא מחלה עורית, שגורמת לגירודים עזים מאוד, קרחות , עיבוי של העור, זיהום עורי משני. ובמקרים חמורים מאוד אפילו זיהום מסכן חיים ומוות.

המחלה נגרמת על ידי אקרית סקביאס של חתולים- Notoedres cati- זהו פרוק רגליים מיקרוסקופי ממשפחת הקרציות. הטפיל יכול לפגוע בכל חתול אך חתולים עם בעיה במערכת החיסון בסיכון גבוה יותר להידבק בסקביאס

סקביאס של חתולים הוא טפיל מדבק מאוד אך ספציפי לחתולים. זה אומר שהטפיל יכול לעבור בין חתולים בקלות, ולגרום לגרוד משמעותי . הטפיל יכול גם להדביק אנשים וכלבים, אבל הוא לא יכול להתרבות באנשים וכלבים, כך שהסימנים באנשים ובכלבים הם גירוד עז החולף מעצמו תוך כשבועיים.

אז איך מתפתח סקביאס אצל חתולים? איך מאבחנים ואיך מטפלים במחלה?

צוות וט הנשיא עם כל ההסברים.

איך מזהים סקביאס חתולים?

כמו סוגים אחרים של סקביאס, גם סקביאס חתולים מתחיל בגירודים חריפים - באזור הראש והאוזניים בעיקר, אך ייתכן גם בשאר חלקי הגוף. 

משם הטפילים המיקרוסקופיים מתחילים להתפשט לשאר חלקי הגוף כאשר הם גורמים לתופעות נוספות כמו קשקשים, קרחות, הפרשות מהעור, התעבות של העור ועוד.

כחלק ממחזור חייה, נקבת האקרית חופרת מחילות בתוך העור ושם היא מטילה ביצים.  הגירוד נגרם עקב תגובת דלקת של הגוף להפרשות האקרית, ולביצים המוטלות בתעלות בעור, במקרים חמורים במיוחד הזיהום עלול להיות כל כך חמור שהוא יגרום לספטיסמיה- מעבר של חיידקים למחזור הדם, מצב שאם לא מטופל בזריזות יגרום למוות.

3-10 ימים לאחר הטלת הביצים, בוקעות רימות זעירות מהביצים. 

אלה הופכות בשלב הבא לנימפות ולאחר מספר שבועות נוספים הופכות לבוגרים ומתחילות את מעגל הרבייה מחדש. 

אבחון מקצועי של סקביאס אצל חתולים

הדרך הטובה ביותר לאבחון סקביאס חתולים היא על ידי נטילת מגרד עור - דגימה שנוטלים על ידי גירוד של פני העור. את הדגימה בודקים במיקרוסקופ, כדי לאתר את הטפילים שגורמים למחלה. עם זאת מאחר והאקריות מבלות את רוב חייהן מתחת לפני העור בכ70% מהחתולים עם סקביאס לא נראה את הסקביאס במגרד עור- כלומר אם בבדיקה לא רואים סקביאס במיקרוסקופ אין אפשרות לשלול הדבקה בטפיל ולעיתים אנו צריכים להסתמך על סימנים קליניים ותגובה לטיפול בכדי לאבחן סקביאס בחתול.

איך מטפלים בסקביאס חתולים?

בגלל אופיה המדבק של המחלה ואופיים של הטפילים הזעירים הגורמים לה, טיפול בסקביאס אצל חתולים צריך להתייחס גם לסביבת החיים של החתול ולא רק לחתול עצמו.

החתול עצמו מטופל באמצעות תרופות מתאימות,בעבר היה צורך   לטפל בתרופות  באופן שבועי או יומיומי  למספר שבועות דרך הפה או בזריקה. אך כיום ישנם תכשירים שמטפלים בסקביאס בטיפול חד פעמי. 

נוסף על הטיפול התרופתי בסקביאס עצמו, במקרים חמורים יש צורך לטפל גם בזיהומים משניים הנגרמים בעקבות הפגיעה בעור בעזרת אנטיביוטיקה. 

לעיתים יש צורך גם במתן של סטרואידים כדי להקל על תחושת הגירוד  שיכולה להיות מאוד משמעותית ולגרום לגירוד עד זוב דם. 

לעיתים  יש צורך ברחיצת החתול עם שמפו רפואי ייעודי לטיפול בסקביאס חתולים.

לבסוף, יש לטפל בסביבת החתול באופן יסודי, על ידי ניקוי וחיטוי של האזור בו חי החתול עם חומרי חיטוי- כגון אקונומיקה, את השמיכות והמצעים שהחתול ישן עליהם יש לכבס בטמפרטורה גבוהה.

לכל אורך תקופת המחלה מומלץ לשמור על ניקיון אישי ולהשתמש בכפפות בעת טיפול בחתול. 

בנוסף, חשוב לדעת שניתן למנוע סקביאס חתולים, מאחר וחתולים חולים או עם בעיה במערכת החיסון נוטים להידבק בסקביאס בקלות, שמירה על הבריאות הכללית של החתול תסייע במניעת הדבקה, בנוסף טיפול סדיר נגד פרעושים בתכשירים כגון ברבקטו יעזרו למנוע הדבקה בסקביאס.

לסיכום, גם סקביאס חתולים היא מחלה מדבקת ולא נעימה ובמקרים חמורים עלולה אף לגרום למוות, אך לאחר אבחון נכון ניתנת לטיפול ולהחלמה מלאה . חוששים שיש לחתול שלכם סקביאס? מוזמנים ליצור קשר ולהגיע אלינו לאבחון מקצועי שיאפשר לכם להיות רגועים ולהתחיל בטיפול המתאים לפי הצורך.

קראו גם על: פטרת חתולים | עיקור חתולים