ד"ר ירון מזון 11/02/21

כל חובב חתולים וכל מי שאי פעם גלש באינטרנט יודע, אין על חתולים, ויותר מזה שאין על חתולים אין על גורי חתולים!

אז אנו ב - וט הנשיא: מרפאה וטרינרית בחיפה, מגישים לכם את מדריך גורי החתולים המקוצר המכיל את הדברים העיקריים שיש לדעת לגבי גורי חתולים יתומים.

גור חתולים נטוש

אם אתם שומעים גור מיילל בשיח או במחבוא אל תמהרו לגשת ולנסות להוציא אותו.

חשוב לזכור שלא כל גור מיילל הוא גור יתום שאמא שלו זנחה אותו, האמהות לפעמים מתרחקות מהגורים אפילו לשעות ארוכות בכדי לצוד או לחפש אוכל ויתכן שהיא לא תחזור לגור אם תראה אנשים מסביבו והיא תחשוב שהסביבה לא בטוחה.

 אז לפני שניגשים, מרימים ונוגעים בגור, תתרחקו! תעקבו אחרי הגור ממקום מרוחק במשך כמה שעות ורק אם ברור שאימו נעלמה ואינה חוזרת תאמצו את הגור היתום.

ותזכרו שאימוץ גור יונק היא מחוייבות רצינית, צריך להאכיל אותם כל שעתיים שלוש (גם בלילה) לסייע להם במתן צואה ושתן, לדאוג להם לטמפרטורה חמימה וסביבה בטוחה. לא עניין של מה בכך.

טיפול בגור חתולים נטוש -

האכלה של גור נטוש

גורים מתחילים את חייהם עם אוזניים מקופלות ועיניים עצומות, לאחר כשבוע מההמלטה האוזניים נעמדות ולאחר כשבועיים העיניים נפקחות. גורים צריכים לינוק עד גיל שלושה/ארבעה שבועות.

בתחילה אוכלים הגורים כל שעתיים ובהמשך יורדים לפעם בשלוש/ארבע שעות.

לא מומלץ לתת לגורי חתולים תחליף חלב הומני כמו לתינוק או חלב פרה כי הם לא מספקים את הצרכים התזונתיים של הגור. יש לתת תחליף חלב יעודי לגורי חתולים.

זמנית (למקסימום יום-יומיים) ניתן לתת תחליף חלב הומני מרוכז פי 2 (כלומר לשים כמות כפולה של אבקה על אותה כמות של מים).

יש להאכיל את הגור בעזרת בקבוק המתאים לגורים, זהו בקבוק קטן עם פטמה המתאימה לפה הגור, ברוב המקרים יש לייצר חור קטן בפטמה בכדי לאפשר זרימת חלב. אך יש לוודא שהחור לא גדול מידי כי כניסה של כמות גדולה מידי של חלב לפה הגור עלולה לגרום לשאיפת החלב לריאות מה שיגרום לדלקת ריאות שאיפתית מסכנת חיים.

יש שנותנים לגורים לאכול ממזרק, זה פחות מומלץ מאחר והמזרק עלול לפצוע את חלל הפה וגם לגרום לכך שכמות גדולה מידי של חלב תשפך לפה ותגרום לדלקת ריאות שאיפתית.

כשמאכילים את הגור יש להחזיק אותו כשהוא שוכב על הבטן ולא על הגב כמו שמחזיקים תינוק.

יש לתת לגור לאכול את כמות האוכל שהוא מעוניין ולא לדחוף מזון בכוח, גורים אמורים לאכול כחצי כף לפחות בכל האכלה.

לאחר שהגור סיים לאכול יש לסייע לו לעשות שתן וצואה על ידי עיסוי פי הטבעת ואיבר המין עם צמר גפן מורטב במים חמימים.

את הצואה ניתן לראות כהפרשה כתומה/חומה על צמר הגפן, והשתן כהפרשה שקופה צהבהבה, גורים אמורים להעביר שתן וצואה כמעט בכל האכלה, אם זה לא קורה בדקו אם הגור החל להעביר צרכים גם ללא הסיוע שלכם. במידה ונראה שהגור נראה ערני ויונק יפה אך נראה שלא העביר צואה או שתן במשך 24 שעות יש ליצור קשר עם מרפאה וטרינרית גם אם הגור נראה ערני וחיוני.

תזונה לגור חתולים נטוש

סביבה בטוחה לגור יונק

את הגור יש לשמור בסביבה בטוחה עבורו, מומלץ לשמורו באיזור תחום, למשל קופסת קרטון או פלסטיק, לוודא שהגור אינו מסוגל לצאת מהקופסא ושאין בה דברים חדים שעלולים לפצוע את הגור.

כמו כן, יש להיזהר מחוטים שעלולים להתלפף סביב איברים ולגרום לפגיעה ולנמק שעלולים לגרום אפילו לקטיעה של גפיים.

בשבועות הראשונים הגור לא מסוגל לשמור על חום גופו ולכן יש להשאיר מקור חום בסביבתו, אנו ממליצים על בקבוק מים חמים- כזה כמו של פעם, מגומי, את הבקבוק יש לעטוף בבד בכדי למנוע מגע ישיר בין הבקבוק לעורו של הגור מה שעלול לגרום לכוויות.

כאמור, כשהגור בן שלושה שבועות- חודש הוא מתחיל לאכול לבד, בשלב הזה יש לתת לו מזון גורים מאיכות גבוהה.

בשלב המעבר מתחליף חלב למזון יבש ניתן להרטיב את המזון היבש או להוסיף לו מזון רטוב. עד שההזנה מתבססת לחלוטין יש להשלים את ההזנה בעזרת תחליף חלב.

חינוך ל(ארגז)צרכים

כשהגור הופך לעצמאי יותר הוא מחפש מקום לעשות בו שתן וצואה בעצמו, חתולים יעדיפו לעשות צרכים בארגז חול.

כשהגור מתחיל להסתובב וודאו שיש לכם ארגז חול מוכן בשבילו, בשלב הראשון אפילו ארגז קרטון נמוך יעשה את העבודה, יש לוודא שהגור מצליח להכנס ולצאת מהארגז בקלות.

את הארגז למלא בחול יעודי, ניתן גם להניח את הגור בארגז ולהשתמש ברגל שלו בכדי לחפור בחול, בדרך כלל הגור יחפור ויעשה שתן וצואה בארגז בצורה אינסטנקטיבית.

חינוך גור נטוש לצרכים

מתי לקחת את הגור לבדיקה רפואית?

אז קודם כל- כשהגור נכנס הביתה מומלץ לקחת אותו לבדיקה כללית, לוודא שאין לו סימני מחלות מולדות כגון חך שסוע, שהוא נראה טוב ומתפתח בצורה תקינה.

גורים יתומים עלולים להיות חולים בפטרת העור, בטפילי עור ומעיים, טפילים אלו מכבידים על בריאות הגור ועלולים לסכנו. בבדיקה נוכל לזהותם ואף לטפל בהם בצורה המתאימה ביותר.

בנוסף, צריך לזכור שגורים מאוד רגישים לזיהומים ויראלים וחיידקיים וכן שמפאת גילם וגודלם אין להם "רזרבות" של גלוקוז בגוף מה שאומר שכל מחלה, גם הקלה ביותר עלולה להכניס אותם למצב מסכן חיים של תת סוכר בדם ולכן אנו ממליצים לגשת לבדיקה בהקדם כשנראה שהגור לא מרגיש טוב.

אז אם הגור לא אוכל, לא נותן שתן וצואה, או משלשל, לא ערני כהרגלו או נראה חלש יש ליצור קשר עם מרפאה וטרינרית בהקדם.

מומלץ להקשיב לפרק על גורי חתולים בפודקאסט וט-טולק מדברים וטרינריה, ניתן להאזין בספוטיפיי או באתר של וט טולק