ד"ר ירון מזון 10/25/21

נמלת האש הקטנה

לפני כמה ימים בילינו בגן שעשועים, אשתי, הילדים ואני, ופתאום אחד מילדי צעק שמשהו עקץ אותו. הוא נרגע די מהר, (כזה הוא לשמחתי, נרגע מהר) אבל לאחר כמה דקות גם אשתי קפצה מהספסל עליו ישבה. גם היא נעקצה! התחלנו לחפש את הגורם, ומהר מאוד הבנו, הם נעקצו על ידי נמלת האש הקטנה.

למעשה יש מינים רבים של "נמלי אש" בארה"ב נפוצה נמלת האש הגדולה שגודלה נע בין 2-6 מ"מ ואילו בארץ נפוצה "נמלת האש הקטנה" או "נמלת החשמל" ובשמה המדעי: Wasmannia auropunctata זוהי נמלה קטנה, בגודל של כ1-1.5 מ"מ צבעה כתום.

נמלת האש הקטנה היא מין פולש נראה בארץ לראשונה ב2005 באיזור ישובי בקעת הירדן ומאז נפוצו כנראה ממשתלות לכל חלקי הארץ וב2010 הנמלים נמצאו גם באיזור הכרמל.

נמלי אש ופגיעה בעיניים של כלבים וחתולים:

הנמלים האלו מהוות מטרד רציני לאדם, עקיצתן שורפת למשך כמה שעות ואפילו כמה ימים. חוץ מהצריבה הלא נעימה יש אנשים הרגישים לעקיצתן ועלולים לפתח תגובה אלרגית מסכנת חיים.

כלבים וחתולים גם עלולים להיעקץ על ידי נמלת האש הקטנה, ברוב המקרים העקיצה תגרום לכאב מקומי ותעבור מהר, לא תשאיר סימן או תפגע בכלב או בחתול, אך אם ארס הנמלה יגיע לעיניהם, הוא ייצור כתמים לבנים על הקרנית. חשוב לציין כי עדיין לא הוכח סופית הקשר בין נמלת האש הקטנה לבין תופעת פלורידה ספוט, אך בשל הקשר הנסיבתי, מוסכם שהיא הגורם.

תחילה נבחין בפגיעה בעין, הלחמית (החלק הלבן של העין) תהיה אדומה ומגורה והעין תהיה סגורה מכאב. מומלץ לתת טיפול מקומי בטיפות אשר מפחית את הכאב.

לאחר מספר ימים העין נוטה להירגע, ובקרנית במקום שבו נוצר מגע בין הארס לקרנית יופיעו כתמים לבנים. כתמים אלו נקראים פלורידה ספוט כי הם אופיינו לראשונה במדינת פלורידה שבארצות הברית.  פלורידה ספוט היא לקות שמרכזה לבנבן/אפור דחוס והיקפה נראה מעונן יותר.

טיפול בפלורידה ספוט

לצערנו אין ממש טיפול בפלורידה ספוט אבל ברוב המקרים למרות העכירות שמופיעה בקרנית נראה שהצלקת לא מפריעה לכלבים או לחתולים יותר מידיי ואם אין הרבה צלקות שכאלו לא תהיה פגיעה בראייה.

לא כל כתם לבן על הקרנית הוא פלורידה ספוט, ובמידה ומופיע שינוי צבע בעין של הכלב או החתול שלכם אנו ממליצים לגשת לבדיקה רפואית. 

חשוב גם להזכיר שעין עצומה וכואבת היא מקרה חירום לכל דבר ועיניין ומומלץ ליצור קשר ולהגיע לבדיקה וטרינרית בהקדם בכדי להימנע מפגיעה בלתי הפיכה בעין.

במידה ונתקלתם בנמלת האש הקטנה באיזור ציבורי מומלץ ליצור קשר עם העירייה לצורך הדברתה. אם נתקלתם בנמלת האש הקטנה בחצרכם מומלץ ליצור קשר עם מדביר.

וטיפ קטן לסיום:

רוצים לדעת אם בחצר שלכם יש נמלי אש? תתקעו מקל באדמה ותמרחו את קצהו העליון בחמאת בוטנים. תבדקו את המקל כחצי שעה מאוחר יותר, אם תראו נמלה קטנה בצבע חום אדמדם, זוהי נמלת האש הקטנה.