ד"ר ירון מזון 06/12/23

רפואת שיניים בכלבים וחתולים היא רפואה משמרת, בדיוק כמו רפואת שיניים באנשים. כלבים וחתולים נולדים ללא שיניים, בשלושת החודשים הראשונים, צומחות שיני החלב ולאחר מכן הן מתחלפות בשיניים קבועות. עד גיל חצי שנה, רוב הכלבים מחליפים את כל שיני החלב בשיניים קבועות. אם שן בוגרת נופלת או נעקרת, היא אינה צומחת מחדש, ומכאן חשיבותה של רפואת השיניים המשמרת.

אז מה עושים בטיפול שיניים?

טיפול שיניים מתבצע בהרדמה מלאה ולכן חשוב לבצע בדיקת דם מקדימה לפניו. בבדיקת הדם אנו בודקים את פעילות הכבד והכליות האחראים על פינוי חומרי ההרדמה, את רמת התאים האדומים לוודא שאין אנמיה, את רמת הטסיות האחראיות על קרישת הדם ואת רמת התאים הלבנים אשר יכולה להעיד על תהליך דלקתי.

לאחר שביצענו את בדיקת הדם אנו מתכננים את ההרדמה המתאימה לבעל החיים, אנו בוחרים את חומרי ההרדמה המתאימים, וכשבעל החיים מורדם, אנו מכניסים טובוס, צינור לקנה הנשימה, בשביל למנוע שאיפת נוזלים במהלך ההרדמה. אנו מתחילים בניקוי אבן יסודי, לאחריו אנו מבצעים בדיקה מקיפה של כל 42 השיניים שבפה. אנו בודקים את עומק כיסי החניכיים, את חיבור השיניים ללסת, מבצעים צילומי רנטגן דנטליים ומטפלים בהתאם לממצאים. במידה ואנו רואים נסיגת חניכיים וחשיפת שורשים, שבר או פגיעה במוך השן בצילומי רנטגן אנו מתאימים את הטיפול שנכון עבור בעל החיים והבעלים שלו.

למה חשוב לבצע צילומי רנטגן דנטליים?

צילומי רנטגן חשובים מאוד בטיפולי שיניים לכלבים מאחר ובבדיקה אנו רואים רק את כתר השן. ישנו חלק נכבד מהשן אשר נסתר מעינינו ונמצא מתחת לקו החניכיים- השורש. הדרך היחידה לזהות בו לקויות היא באמצעות צילום רנטגן.

מתי צריך לקחת את הכלב לטיפול שיניים?

טיפולי שיניים לכלבים

הכלב שלכם לא בדיוק יכול לספר לכם אם כואבת לו השן, אבל היא יכולה לגרום לו לכאב.

אצל כלבים וחתולים מתפתח פלאק חיידקי, עם הזמן הפלאק עובר התגרמות והופך לאבן שן. אבן השן גורמת לתגובה דלקתית בקו החניכיים, חוסר נעימות, כאב, נסיגת חניכיים ולבסוף אובדן שיניים.

ריח רע מהפה הוא סימן לדלקת חניכיים, או לכך שהכלב או החתול שלכם אולי מפתח אבן שן. בנוסף לכך, ניתן להסתכל על השיניים, אם הן מכוסות בשכבה בצבע חום ירוק או שחור כנראה שיש לו אבן שן.

לעיתים אנו רואים כלבים או חתולים שמתקשים באכילה, או שמתעסקים עם הפה כשהם סובלים מבעיית שיניים.

אז במידה ואתם מריחים ריח לא נעים מהפה של הכלב או החתול שלכם, אם ראיתם אבן שן או שנראה שמשהו מציק לבעל החיים שלכם בפה, מומלץ להגיע לבדיקה רפואית בכדי להחליט אם יש צורך בטיפול שיניים.

כדאי לשים לב לסימנים האלו במיוחד אצל כלבים מגזעים רגישים לבעיות שיניים כמו מלטז, יורקשייר טרייר, שיצו וכלבים קטנים אחרים.

טיפול שיניים לכלבים ולחתולים

הטיפול עשוי לכלול שורה של פעולות שאותן מקובל לבצע כדי לבדוק את כל ההיבטים של בריאות חלל הפה:

• בירור היסטוריה רפואית.
  • בדיקה גופנית מלאה, כולל חלל הפה.
  • בדיקות דם מקדימות לניתוח.
  • הרדמה ושיכוך כאבים לקראת ביצוע טיפולי שיניים מורכבים.
  • ניקוי יסודי של אבן השן מעל ומתחת לחניכיים.
  • צילומי רנטגן של השיניים והלסתות לאיתור בעיות נסתרות בחלל הפה.
  • טיפול לפי ממצאי הבדיקות והצילומים.

טיפול שורש לכלב

במקרים מעטים יחסית, יש לבצע טיפול שורש בעקבות פגיעה בכותרת השן בגלל משחק, שחיקה, או תאונה.

מוך השן חשוף לזיהום חיידקי מסוכן ולכן חשוב לקבוע את אופן הטיפול המתאים בהקדם. לאחר בדיקות מקיפות ניתן לקבוע אם הטיפול המתאים הוא טיפול שורש או עקירה.

אז איך שומרים על בריאות חלל הפה של הכלב או החתול שלנו?

פשוט מאוד, מצחצחים! הצחצוח מוריד את הפלאק מהשיניים (אך לא את אבן השן).

כן כן גם לכלבים וחתולים צריך לצחצח שיניים וכמה שיותר, יותר טוב! ההמלצה כיום היא לצחצח לכלב ולחתול את השיניים פעם ביום.

את הצחצוח עושים עם משחת שיניים ייעודית לכלבים וחתולים, המשחה טעימה וניתנת לבליעה.

הצחצוח נעשה באמצעות מברשת שיניים של ילדים או עם מברשת שיניים ייעודית לכלבים וחתולים.

חשוב להרגיל את הכלב והחתול בצורה הדרגתית ומהנה לצחצוח השיניים, כי אם התהליך יהיה לא נעים, לא תוכלו לעמוד במשימה לאורך זמן.

בנוסף ישנם חטיפים המסייעים להורדת הפלאק מהשיניים אך הם נחשבים פחות יעילים מצחצוח.

דואגים לכלב שלכם מהשורש

צוות וט הנשיא - מרפאה וטרינרית בחיפה, מספקים שירותים וטרינריים בשכונת רמת הנשיא שבחיפה, מתוך מטרה לספק שירותי רפואה ברמה הגבוהה ביותר ולספק יחס אישי לבעלי החיים ולבעליהם.

דואגים לבריאות הכלב או החתול שלכם שלכם? בואו לעשות לו בדיקת שיניים וטיפולי שיניים לכלבים לפי הצורך - צרו קשר לתיאום ומידע נוסף!