ד"ר ירון מזון 08/29/23

בעולם של תענוגות קולינריים זה רק טבעי לרצות לפנק את עצמנו ואת חיות המחמד שלנו. עם זאת, כשמדובר בשיתוף המאכלים האהובים עלינו עם חברינו הכלבים והחתולים, זהירות היא המפתח. בדיוק כפי שמזונות מסוימים יכולים להיות בריאים ומזינים, ולחזק את הקשר בינכם לבין בעלי החיים שלכם, הם יכולים גם להוות סיכונים משמעותיים לבריאות חברינו הפרוותיים. נרצה לשתף אתכם מידע לגבי מזונות אסורים לכלבים ולחתולים. 

1. שוקולד: פיתוי מתוק אך קטלני

כבני אדם, אנו מוקירים את טעמו העשיר של השוקולד, אך עבור כלבים וחתולים, זהו איסור מוחלט. שוקולד מכיל תאוברומין וקפאין, תרכובות שעלולות להיות רעילות לחיות מחמד. אכילה של שוקולד יכולה להוביל לתסמינים כגון הקאות, שלשולים, קצב לב מהיר, ובמקרים חמורים, פרכוסים ואפילו מוות.

2. ענבים וצימוקים: היזהרו מהסכנה החבויה

ענבים ומקביליהם המיובשים, צימוקים, עשויים להיראות בלתי מזיקים, אך הם יכולים להזיק מאוד לכלבים ולחתולים. פירות אלה יכולים להוביל לאי ספיקת כליות ולכן אסור לשתף פינוקים אלה, לא משנה עד כמה העיניים המתחננות של חיית המחמד שלך מבקשות.

3. בצל ושום: טעים אך מסוכן

בצל ושום אומנם משפרים כמעט כל מתכון בשבילנו, אך עבור חיות מחמד, מרכיבים אלה מהווים סיכונים משמעותיים. מזונות אלה מכילים תרכובות שעלולות לפגוע בכדוריות הדם האדומות, מה שמוביל לאנמיה וסיבוכים בריאותיים אחרים. 

הימנעו מלהאכיל את חיות המחמד שלכם בתבשילים המכילים בצל או שום גם בצל מטוגן וגם בצל טרי.

4. אלכוהול: אין מקום לחגיגה

משקאות אלכוהוליים הם מראה נפוץ במפגשים חברתיים, אבל הם לעולם לא צריכים למצוא את דרכם לתוך הקערה של חיית המחמד שלך. אפילו כמויות קטנות של אלכוהול עלולות לגרום להקאות, שלשולים, בעיות קואורדינציה ותרחישים שעלולים לסכן חיים עבור כלבים וחתולים.

5. קסיליטול: האיום השקט במוצרים ללא סוכר

קסיליטול, תחליף סוכר המצוי בדרך כלל במוצרים ללא סוכר, רעיל מאוד לחיות מחמד. אפילו כמויות קטנות יכולות להוביל לשחרור מהיר של אינסולין, מה שגורם לירידה מסוכנת ברמות הסוכר בדם. דעו שיש קסיליטול במוצרים כמו מסטיקים, סוכריות ומוצרי מאפה ללא סוכר.

6. עצמות ומזונות שומניים: לא תמיד פינוק

בעוד עצמות ומזונות שומניים עשויים להיראות כמו פינוקים טבעיים עבור חיות מחמד, הם יכולים להוביל לבעיות בריאותיות חמורות. עצמות מבושלות יכולות להתפצל לקצוות חדים ולגרום לחנק, בעוד מזונות שומניים יכולים לגרום לדלקת הלבלב. במקום זאת, בחרו בפינוקים בטוחים וידידותיים לחיות מחמד.

גישה נכונה לתזונת חיות מחמד

דמיינו שאתם נהנים מארוחה מפוארת בבית, והכלבה הנאמנה שלכם, בלה, מסתכלת עליכם בעיניים שאי אפשר לעמוד בפניהן. אתם עלולים להתפתות לחלוק איתה חתיכה קטנה של עוגת שוקולד, לחשוב שזה פינוק לא מזיק. עם זאת, בהיותם מודעים לסכנות של שוקולד לכלבים, אתם עומדים בפיתוי ובמקום זאת מציעים לבלה פינוק בטוח לכלבים או פרוסת גזר. זו התנהגות שמבטיחה את ביטחונה ורווחתה של בלה, גם אם היא לא לגמרי מבינה את הסיבה מאחורי זה.

פינוק חיות המחמד שלנו הוא מחווה מחממת לב, אך חיוני להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים שמזונות מסוימים יכולים להוות לבריאותם. על ידי התרחקות משוקולד, ענבים, צימוקים, בצל, שום, אלכוהול, קסיליטול, עצמות ושומן, אנו שמים בראש סדר העדיפויות את הבטיחות והרווחה של חיות המחמד שלנו. 

להתייעצות בכל עניין בריאותי עבור חיות המחמד שלכם ומתן מענה רפואי, פנו למרפאת וט הנשיא, המרפאה הוטרינרית שלכם בחיפה.