ד"ר ירון מזון 08/30/23

 מחלת הלפטוספירוזיס, או "עכברת" בעברית נגרמת על ידי חיידק סליל בשם לפטוספירה (Leptospira). חיידקים אלה יכולים לפגוע ולהזיק לכל היונקים, פרות, כבשים, חזירי בר,  כלבים, חתולים ואפילו אנשים. למרות שהם לא נמצאים לעתים קרובות באור הזרקורים, מאחר ועכברת היא מחלה מדבקת לאנשים היא מחלה מאוד חשובה מבחינת בריאות הציבור. 

קצת על לפטוספירה

1. צורה ומבנה: חיידקי לפטוספירה הם חיידקים מסוג ספירוכטות- חיידקים בצורת סליל. חיידקים אלו  ייחודיים במבנה הספירלי שלהם. צורה ייחודית זו מסייעת לתנועתיות שלהם, ומאפשרת להם לנווט בסביבות שונות, כולל אדמה ומים.

2. פוטנציאל הדבקה: חיידקים אלה יכולים להדביק את כל היונקים, כלומר הן בעלי חיים והן בני אדם, מה שמוביל למגוון בעיות בריאותיות שיכולות להיות מסכנות חיים. בעוד בעלי חיים יכולים לשמש נשאים, בני אדם יכולים להידבק בלפטוספירה באמצעות מגע עם מים מזוהמים.

3. תפוצה עולמית: לפטוספירה מצויה ברחבי העולם, עם שיעורי שכיחות משתנים בהתאם לגורמים גיאוגרפיים ואקלימיים. אזורים עם תנאים חמים ולחים נוחים במיוחד לחיידק זה. ישנם מספר תת זנים של לפטוספירה, ונפיצותם משתנה לפי האיזור הגיאוגרפי. בארץ נפוצים לפטוספירה פמונה, הרדגו ואיקטויוהמורג'יק.

4. זאונוזה: ללפטוספירה מגוון רב של פונדקאים, למעשה כאמור כל יונק יכול להדבק בלפטוספירה, ולהדביק אנשים.

5. דרכי הדבקה: אופן ההעברה העיקרי של לפטוספירה הוא באמצעות מגע עם שתן של בעל חיים נגוע- השתן יכול להיות במאגרי מים, אדמה או אפילו על מזון. אומנם שם המחלה בעברית – "עכברת" מתייחס להעברת המחלה משתן של עכברים, אך המחלה עלולה לעבור גם משתן של חיות משק ואף יש חשד להדבקה משתן של חזירי בר.

6. תסמיני המחלה: אצל בני אדם ויונקים אחרים לפטוספירוזיס יכול להתבטא בקשת של תסמינים, החל מתסמינים קלים דמויי שפעת ועד לביטויים חמורים כגון פגיעה בכליות, אי ספיקת כבד ותסמונת דימום ריאתי.

7. אבחון: אבחון לפטוספירוזיס יכול להיות מאתגר בשל הצורות הקליניות המגוונות, אשר לעתים קרובות מחקות זיהומים אחרים. בדיקות מעבדה, כולל בדיקות סרולוגיות ושיטות מולקולריות, משמשות כדי לאשר את נוכחות החיידקים.

8. השלכות על בריאות הציבור: ללפטוספירוזיס השלכות משמעותיות על בריאות הציבור, במיוחד באזורים עם תברואה לקויה ואוכלוסיות מכרסמים גדולות. התפרצויות יכולות להתרחש לאחר גשמים כבדים או הצפות, מה שמגדיל את הסיכון לחשיפה למים מזוהמים.

9. מניעה ובקרה: אסטרטגיות מניעה כוללות מזעור חשיפה לסביבות מזוהמות, שיפור התברואה ויישום אמצעים להדברת מכרסמים.

בכלבים מומלץ לתת חיסון כנגד לפטוספירה בכדי להגן על הכלבים מהדבקה, החיסונים מהדור הישן מכילים סרוברים שלא נמצאים בארץ אך נראה שיש להם יעילות כנגדם והדור החדש של החיסונים כולל בתוכו גם את הסרוברים הנמצאים בארץ והוא מספק הגנה טוב יותר כנגדם.

לסיכום, לפטוספירה אולי אינה מוכרת לרבים, אך משמעות חיידקים אלה בתחום המחלות בבעלי חיים ובתחום בריאות הציבור היא רבה ומשמעותית.

 רוצים לדעת עוד על חיסונים למניעת תחלואה? לרשותכם מרפאת וט הנשיא עם הצוות המקצועי שמוכן עם מענה וטיפול מתאים בכל עניין.