ד"ר ירון מזון 06/19/23

צילומי רנטגן משמשים ככלי אבחון רב ערך והם נפוצים מאוד ברפואה וטרינרית.

הם מאפשרים להעריך את מצב העצמות והאיברים הפנימיים בחתולים וכלבים בצורה לא פולשנית והם מספקים מידע חיוני המסייע באבחון מצבים רפואיים שונים, על מנת שניתן יהיה ליישם טיפולים מתאימים.

צילומי רנטגן ידועים כהליכים בטוחים ולא פולשניים. עבורכם, בעלי חיות מחמד, נסביר הפעם על הסיבות לביצוע צילומים וכן מה מייחד את ההליך, לעומת צילומי רנטגן לבני אדם.

מהו צילום רנטגן? 

צילום רנטגן (רדיוגרפיה), הוא טכניקת הדמיה רפואית המשתמשת בכמות קטנה של קרינה, בכדי להפיק תמונות מפורטות של פנים הגוף ובפרט רקמות קשות.

מכונת הרנטגן פולטת גלי רנטגן, העוברים בגוף ונספגים באופן שונה ברקמות שונות, ויוצרים תמונה בגווני אפור.

מבנים צפופים ודחוסים כמו עצמות נראים לבנים יותר בעוד רקמות ואיברים רכים יותר מופיעים כגוונים שונים של אפור.

ישנם סוגים שונים של מכשירי רנטגן, בעבר היה שימוש נפוץ ברנטגן שאחרי הצילום יש צורך בפיתוח ידני של התמונות, כיום נפוצים יותר מכשירי פיתוח דיגיטליים

מתי ווטרינר בדרך כלל ימליץ לבצע צילומי רנטגן לחתולים וכלבים

צילומי רנטגן משמשים לעיתים קרובות במקרים הללו:

  1. חשד לשברים בעצמות - צילומי רנטגן משמשים להערכה ואבחון של שברים בעצמות אצל חתולים וכלבים. הצילום מספק מידע מפורט ומדויק, על הסוג והחומרה של השבר. זהו כלי שמסייע רבות לווטרינרים לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר.
  2. אבחון סיבות של בעיות נשימה - צילומי רנטגן יכולים לסייע במקרים שונים של פגיעה או מחלה במערכת הנשימה. צילומים משמשים כלי עזר לזיהוי דלקת ריאות, גידולי ריאות, שאיפת גופים זרים. זה מקל על אבחנות מדויקות ומתן טיפולים נכונים, כמה שיותר מהר. 
  3. דלקות ומחלות כרוניות במפרקים - צילומי רנטגן נחוצים גם לאבחון דלקת פרקים ומצבים כרוניים במפרקים בחיות מחמד. כך ניתן לראות את מידת הנזק למפרקים, בכדי לתת טיפול מתאים, שיקום והקלת כאב. 
  4. מחלות ופגיעות פנימיות - צילומי רנטגן יכולים לעזור גם באבחון והערכת חומרתם של  בעיות פנימיות מסוימות אצל חתולים וכלבים. למשל, זיהוי אבנים בדרכי השתן, חסימות במערכת העיכול ועוד. 

היבטים ייחודיים בצילומי רנטגן לכלבים וחתולים

ביצוע צילומי רנטגן לחיות מחמד שונה ומאתגר במובנים שונים, יותר מאשר בקרב בני אדם. בניגוד לבני אדם שיכולים להבין ולשתף פעולה בתהליך, לא ניתן להורות לחיות מחמד באופן מילולי להישאר במקום. 

חיות מחמד עלולות לזוז במהלך צילום הרנטגן, מה שמוביל לתמונות מטושטשות שפוגעות ביכולת האבחון. וטרינרים מיומנים יודעים בזהירות למקם ולרסן את בעל החיים כדי שלא יזוז.

 במקרים מסוימים, יש צורך בטשטוש בעל החיים לצורך צילום הרנטגן. כאשר יש צורך בצילום מאוד מדוייק ועדין או כאשר אופי בעל החיים אינו מאפשר צילום ללא טשטוש. 

כדאי גם לדעת שוטרינרים נוקטים באמצעי הזהירות כדי להפחית כמה שאפשר את החשיפה לקרינה. 

מגדלים באהבה כלב או חתול? אבחון וטיפול מקצועי ובאווירה נעימה, במרפאת וט הנשיא. מבצעים במקום צילומי רנטגן לחתולים וכלבים, בציוד החדשני ביותר ותוך שימוש בחומרי טשטוש בטוחים לרווחת בעלי החיים.