ד"ר ירון מזון 12/11/22

עיקור וסירוס של חיות מחמד נחשב לאופן היעיל וההומני ביותר לטפל ברביית יתר של חיות מחמד כמו חתולים, כלבים וגם של חיות אקזוטיות כדוגמת ארנבונים. 

עיקור וסירוס חיות מחמד - סיבות אפשריות

סיבה אתית, סיבה התנהגותיות וסיבה רפואית.

מבחינה אתית בעלי חיים לא מעוקרים ומסורסים מתרבים ללא אבחנה והתוצאה עלולה להיות עגומה - מאות בעלי חיים חסרי בית מוצאים את עצמם במחסות לבעלי חיים, עם קשיי תקציב, אשר נאלצים להתמודד עם כמויות גדולות של בעלי חיים עזובים ולעיתים רבות לבחור בין חיים או מוות בכלב שכזה     .

ארנבונים מתרבים... כמו ארנבים, מה שאומר שאם נחזיק בבית זוג, מהר מאוד יהיו לנו בבית יותר ארנבונים ממה שנוכל לטפל בהם.

מבחינה רפואית כלבות וחתולות לא מעוקרות סובלות יותר מגידולי עטין בגילאים מבוגרים וכן מדלקות רחם הטיפול במקרים אלו קשה יותר, יקר יותר ואף מסכן חיים!

כלבים מבוגרים לא מסורסים סובלים יותר מדלקות בפרוסטטה ומהרנייה פרניאלית מחלות לא נעימות כלל.

מבחינה התנהגותית כלבים וחתולים לא מסורסים נוטים לברוח כשיש נקבה מיוחמת בסביבה.

כלבים לא מסורסים עלולים להיות תוקפניים יותר עקב השפעת הורמוני המין וחתולים לא מסורסים גם עלולים להשפריץ שתן על קירות. תופעה לא נעימה בבית בלשון המעטה

כלבות לא מעוקרות מושכות זכרים שעלולים להיות תוקפניים, ומטפטפות דם במהלך תקופת הייחום (בד"כ פעם בחצי שנה)

אבל מה זה אומר בדיוק - עיקורים וסירוס של בעלי חיים? איך זה מתבצע והאם זה לא פוגע בבעל החיים? צוות וט הנשיא עם כל התשובות.

עיקורים וסירוסים בחיות מחמד

עיקור או סירוס - מה ההבדל?

הפרוצדורה המתבצעת בנקבות נקראת עיקור . העיקור הוא ניתוח שבו נכנסים לחלל הבטן ומסירים את הרחם והשחלות של הנקבה, בכדי למנוע ממנה את האפשרות להתרבות, כמו שאמרנו יתרון נוסף הוא מניעת דלקת רחם וגידולי עטין בגילאים מבוגרים.  לעומת זאת, סירוס הוא הליך המתבצע בזכרים בלבד     בו מסירים את האשכים, אך משאירים את שק האשכים.           

מה חשוב לדעת על עיקור בעלי חיים?

כאמור עיקור וסירוס של כלבים או חתולים הם פרוצדורה כירורגית לכל דבר ועניין, מדובר בניתוח בהרדמה מלאה, בכדי להפחית את הסיכון בפרוצדורה שכזו מומלץ לבצע בדיקות דם מקדימות, במרפאתנו אנו מבצעים ספירת דם ופאנל ביוכימי-ספירת דם בכדי לוודא שבעל החיים לא אנמי, שיש לו טסיות דם בכמות תקינה ושהוא לא מתמודד עם תהליך זיהומי משמעותי, בפאנל הביוכימי אנו מוודאים את את תקינות האיברים שמנקים את הדם מחומרי ההרדמה-  הכליות והכבד. 

בעיקור חתולה נעשה ניתוח בהרדמה מלאה, שבמהלכו פותחים את קיר הבטן, מסירים את הרחם והשחלות של הנקבה ולאחר מכן תופרים את הבטן.

עיקור כלבה מתבצע מאמצע הבטן, ואילו עיקור חתולה מתבצע מצד הגוף, בסירוס כלב תפרי החתך ממוקמים בין שק האשכים לאיבר המין ובסירוס חתול החתך מתבצע על האשכים עצמם.

במידת הניתן אנו במרפאתנו משתמשים בתפרים פנימיים נספגים אשר לא בולטים החוצה מהעור ואין צורך להסירם. 

לאחר ניתוח סוג זה, מומלץ לעקוב אחר הבעל החיים ולוודא שאינו מלקק את תפרי החתך, רוב החתולות, הכלבות והכלבים לא מלקקים את תפרי החתך אך לאלו שכן יש להגן על תפרי החתך מפני ליקוקים ונשיכות של החיה בעזרת קולר אליזבטני- "קונוס" או "אהיל" המונע גישה לתפרים בבטן           
אצל בעל חיים בריא, תהליך ההחלמה צפוי להיות קצר יחסית ובדרך כלל תוך ימים בודדים בעלי החיים חוזרים לעצמם, מומלץ לתת לבעל החיים שיכוך כאבים בימים הראשונים לאחר הפרוצדורה ובמידה ויש צורך בהסרת תפרים אלו מוסרים לאחר כשבועיים.