ד"ר ירון מזון 01/23/23

כל מי שמגדל בביתו כלב או חתול, רוצה את הטוב ביותר עבורו, אך לפעמים חוסר הידיעה או חוסר הזהירות עלולים לעשות נזק בלתי הפיך לחברינו על ארבע.

שורה תחתונה: יש תרופות רבות המתאימות לבני אדם וניתנות גם לכלבים וחתולים, אך מתן של תרופות בתדירות לא נכונה ובמינון לא נכון, עלול לגרום לנזק ואפילו למוות.

לכן, חשוב לתת אותן במינון נכון ובתדירות מתאימה.

למרות שגם אנחנו וגם כלבים וחתולים משתייכים לממלכת היונקים ישנן תרופות רבות הנמצאות בשימוש נפוץ מאוד בבני אדם ומסוכנות לכלבים וחתולים, אחת הדוגמאות הכי נפוצות היא התרופה "אקמול".

אקמול- או פראצטמול בשמה הגנרי, היא תרופה שנמצאת בכל בית, זמינה ללא מרשם ומשמשת לשיכוך כאבים והורדת חום.

התרופה נחשבת בטוחה מאוד באנשים, אך היא מאוד מסוכנת לכלבים ולחתולים עקב הבדלים במטבוליזם של התרופה בגוף בעל החיים, ומי שלא יודע עלול לתת את התרופה הזו בקלות דעת לכלב או החתול שלו ולגרום לנזק משמעותי.

 תזכרו אקמול יכול להיות קטלני עבור הכלב שלכם!!! 

אם בכל זאת נתתם לכלב או לחתול שלכם אקמול או שהם בלעו אותו בטעות, חשוב לפנות להתייעצות עם וטרינר בחיפה

הכלב או החתול שלכם בלעו פראצטמול בטעות - דברים שחשוב לשים אליהם לב

אקמול לכלבים - דברים שחשוב לדעת

נזקים מצריכת אקמול

נזקים של צריכת אקמול כוללים פגיעה בכבד, כיבים במערכת העיכול, אנמיה בעקבות שינויים חימצוניים בכדוריות הדם האדומות, מה שעלול לגרום לחניכיים לבנות או בצבע כהה, חולשה משמעותית ולבסוף, מוות.

סימני הרעלה אצל כלבים וחתולים

סימנים קליניים של הרעלה בכלבים וחתולים יכולים להופיע כבר תוך שעה עד ארבע השעות הראשונות לאחר החשיפה לתרופה, הסימנים הם לא ספציפיים וכוללים חולשה, אפטיה, הקאות, שלשולים שחורים או דמיים ושתן כהה.

בבדיקות דם לעיתים ניתן לראות אנמיה או מצב הנקרא מטהמוגלובינמיה, עדות לפגיעה כבדית, עדות לדימומים למערכת העיכול.

טיפול בהרעלת אקמול

חוששים שהכלב או החתול שלכם נחשף לפראצטמול? הדבר הראשון שיש לעשות, הוא לפנות לווטרינר בהקדם האפשרי ולעדכן אותו במשקל הכלב, מתי ואיזה מינון של אקמול  נלקח בכדי שנוכל להבין מה הסכנה להרעלה.

בחתולים כל מינון של אקמול עלול לגרום להקאה, ולכן אם החתול שלכם בלע אקמול יש לגשת איתו בצורה בהולה לטיפול וטרינרי.

הטיפול בהרעלת אקמול תלוי במינון שנבלע, בזמן שעבר מאז הבליעה והאם יש או אין סימנים קליניים.

אם הבליעה ארעה עד שעתיים מהגעה ניתן לגרום להקאה, ולתת תרופות שמונעות ספיגה של אקמול במערכת העיכול, כמו כן כדאי לבצע בדיקות דם ולחזור עליהם לאחר מספר ימים בכדי לוודא שאין פגיעה מערכתית.

אם הבליעה התרחשה לפני יותר משעתיים מטפלים לפי חומרת הסימנים והמצב הכללי של בעל החיים, לעיתים יש לאשפז את החתול או הכלב במרכז חירום ולתת תרופות המסייעות למערכת העיכול לכבד ושעוזרות בנזקים החימצוניים של כדוריות הדם האדומות.

עדיין ישנם אנשים רבים המאמינים שמתן לכלב טבליות אקמול יכול למנוע ביקור אצל הווטרינר, אך תזכרו שגופו של כלב אינו דומה לגוף של בן אדם ולתת לכלבים תרופה המיועדת לבני אדם על דעת עצמכם זו טעות חמורה.

ישנן הרבה דרכים לעזור לכלב שלא מרגיש טוב. יש לא מעט משככי כאבים ותרופות להורדת חום שיעילים ובטוחים לכלבים.

לכן, הקפידו על מתן טיפול רפואי לבעלי חיים רק לאחר התייעצות עם וטרינר ותשמרו על התרופות הביתיות שלכם הרחק מהישג פיהם של הכלבים. 

לסיכום, הכלב שלכם לא מרגיש טוב וזקוק לטיפול רפואי. אין לכם אפשרות להגיע פיזית למרפאה? אל תתלבטו! המרפאה שלנו וט הנשיא זמינה למקרי חירום בכל שעות היממה בטלפון 077-7571300.