ד"ר ירון מזון 02/01/23

לא מעט בעלי כלבים וחתולים היו עדים ממקור ראשון למצב של הרעלה בכלבים וחתולים.

לעיתים מדובר על רעל שמפוזר באזור על ידי מדבירים, בעוד שבמקרים אחרים מדובר על צמחי בית או שאריות מזון מקולקל.

בכל מקרה, חשוב להיות מודעים לתסמיני הרעלה אצל חיות המחמד שלכם וכמובן לגשת במהירות למרפאה ווטרינרית, לצורך קבלת טיפול מקיף ומקצועי.

חשוב להיות תמיד דרוכים ובתשומת לב לחיות המחמד שלכם, על מנת לזהות שינויים חריגים בהתנהגות שלהם.

הרעלה בכלבים וחתולים – מה חשוב לדעת בנושא?

כדאי לדעת כי דווקא בעונת החורף חלה עליה בכמות מקרי ההרעלה בכלבים וחתולים, מאחר ורוב המכרסמים מחפשים אחר מקום חם ונעים להעביר בו את החורף.

כתוצאה מכך, רוב השכנים מפזרים רעל או קוראים למדביר, דבר שעלול להוביל למצב שבו הכלב או החתול שלכם אוכל מהרעל.

במידה וראיתם את הכלב או החתול שלכם אוכלים רעל מהרצפה בחדר המדרגות או מהגינה של השכנים, יש לפנות בהקדם לווטרינר וכמובן לברר את סוג הרעל שפוזר במקום.

כמו כן, חלק גדול מחיות המחמד חוטפות הרעלה כתוצאה מאכילה של מזון מקולקל, שאריות אשפה וכימיקלים שונים.

אופציה נוספת היא הרעלה באמצעות צמחי בית פופולאריים, כגון דקל ננסי. מדובר על צמח המכיל רעלנים אלקלואידים, הרעילים לחיות מחמד ולבני אדם.

הרעל משפיע על מערכת העיכול, הלבלב, הכבד ומערכת העצבים. סימני ההרעלה יופיעו לרוב תוך 12 – 24 שעות ויכללו חולשה, אפתיה, הקאות, ריור, שלשול, צהבת, פרכוסים ועוד.

כך תוכלו לזהות סימני הרעלה בכלבים וחתולים:

בחלק גדול מהמקרים מדובר על הרעלה באמצעות רעלים מקבוצת נוגדי הקרישה, המיועדים להשמדת מכרסמים, בין בליעת הרעל להתחלת הסימנים עוברים בדרך כלל כמה ימים, וכלב או חתול שבלע מהרעל עלול לסבול מדימום לכל מקום, דימום תת עורי, דימום לשתן או לצואה, הקאות דמיות, הדימומים גם יכולים להיות לחלל הבטן או בית החזה.

כמו כן, סמנים נוספים שיכולים להופיע הם חולשה, אפאטיות, ירידה בתיאבון וריריות חניכיים חוורות.

במקרים מסוג זה יש לבצע בדיקת דם, שתבחן תפקודי קרישה, על מנת לאשר את האבחנה. מאחר ומהבליעה עד להתחלת הסימנים עוברים כמה ימים, כשיש סימנים קליניים אין צורך בביצוע שטיפת קיבה. כמו כן,  יהיה צורך בטיפול באמצעות ויטמין K1 ובמקרים קשים אף עירוי פלזמה (המכילה פקטורי קרישה שמחליפים את אלו שנהרסו על ידי הרעל) או עירוי דם במצב של אנמיה חמורה.

במידה ומדובר על הרעלה באמצעות רעלים מקבוצת זרחניים אורגנים, המשמשים להדברה של נמלים, פרעושים ומקקים, בעל החיים יסבול מריור יתר והקאות.

ללא טיפול מהיר, המצב ידרדר לפרכוסים, האטה של קצב הלב והיצרות האישונים.

יש לפנות במהירות לטיפול רפואי, לצורך הצלת חייו של בעל החיים באמצעות העלאת קצב הלב, שטיפת קיבה וטיפול בפחם פעיל, חימום ועירוי נוזלים.

מדובר על טיפול נמרץ שחיוני לשמירת סימני החיים של הכלב או החתול.

חשוב להכיר את רשימת החומרים הרעילים הנופוצים לחתולים ולכלבים:

שושן צחור (לחתול), דקל ננסי, שוקולד לכלבים, אקמול, ענבים, אגוזי מקדמיה, שום, בצל. כמו כן, תרופות רבות המצויות בביתנו עלולות להיות רעילות לבעלי החיים שלנו.

אנו במרפאת וט הנשיא נשמח לספק לכם מידע עדכני לגבי הרעלה בכלבים וחתולים. אנו מקפידים על יחס אישי לבעלי החיים ולבעלים שלהם, לצד שימוש במכשור ובציוד המתקדם ביותר. לקבלת מידע נוסף וייעוץ מקצועי, צרו קשר!

קראו גם על: אלרגיה אצל כלבים