ד"ר כפיר יזדי 10/25/21

עין אדומה אצל כלבים וחתולים

הגעתם הביתה וראיתם שלכלב או לחתולה שלכם יש עין אדומה? ישנם מספר גורמים אפשריים שחשוב להכיר כשמדובר בעין אדומה אצל כלבים, חלקם דורשים הגעה מהירה למרפאה בכדי להתחיל טיפול בהקדם האפשרי.

עין אדומה לכלב / חתול, מצביעה על תהליך דלקתי בגלגל העין. הדלקת יכולה להיות קלה ולחלוף מהר אפילו ללא טיפול, אך לפעמים היא מצביעה על פגיעה קשה יותר, כמו כיב קרנית (החלק השקוף של העין), גלאוקומה (עליה בלחץ תוך עיני) או דלקת תוך עינית.

בכדי לאתר את גורם הדלקת, על הרופא המטפל לבצע בדיקה אופטלמולוגית הכוללת מדידת לחץ תוך עיני, צביעת פלורסין (לאיתור כיב קרנית), מדידת קצב ייצור דמעות (לבדיקת עין יבשה) והסתכלות על קרקעית העין (לצורך בחינת הדיסק האופטי). לאחר בדיקות אלו, ניתן להגיע לאבחנה ולהתאים טיפול.

דלקת עיניים לכלבים ולחתולים

• דלקת לחמית- גורם נפוץ לעין אדומה לכלב או לחתול, לרוב בשתי העיניים. תתכן על רקע אלרגי, על רקע מכאני (כניסה של חול/אבק לעין) או משנית לתהליכים אחרים בגלגל העין. הטיפול הוא בטיפות עיניים.
    • דלקת קרנית- יכולה להיות על רקע אוטואימוני (הגוף מייצר תהליך דלקתי באופן לא תקין וללא גורם ראשוני), או בעקבות עין יבשה או בעקבות גורם מכאני (שפשוף של העפעפיים או של ריסים שאינם במקומם ומגרים את הקרנית). הטיפול הוא בטיפות עיניים. אם הגורם הוא מכאני- יש צורך בניתוח בשביל להפסיק את הגירוי.
  • כיב קרנית- פצע על הקרנית יכול להופיע בעקבות שריטה, בעקבות עין יבשה או בעקבות גורם מכאני (השתפלות עפעפיים, ריסים שיוצאים ממקום לא תקין). במקרה של כיב קרנית, יש חשיבות להתחיל טיפול בהקדם מכיוון שהעין נמצאת בסיכון. לעיתים הטיפול יהיה בטיפות (בתדירות משתנה) ולעיתים בפרוצדורה כירורגית, כתלות בחומרת המצב. כיב קרנית דורש ביקורת תכופות במרפאה עד להחלמה מלאה.
  • גלאוקומה- עליה בלחץ תוך עיני יכולה להיות גנטית ולהופיע בפתאומיות בשלב מסויים בחיים, או משנית לתהליך דלקתי אחר בתוך העין של הכלב או החתול. יש חשיבות באבחון מהיר ותחילת טיפול מכיוון שיש סיכון לאובדן הראייה. הטיפול הוא באמצעות טיפות בבית ולעיתים טיפול לווריד עם מניטול.
  • דלקת תוך עינית- דלקת זו לרוב מופיעה בעקבות פתולוגיה סיסטמית בגוף, לכן במקרה של דלקת תוך עינית יש לבצע אבחון סיסטמי הכולל בדיקות דם מלאות, אולטראסאונד בטן ובדיקה של טפילי דם. רק לאחר כל הבידקות ניתן להתאים טיפול משולב של טיפות וכדורים. כמו כן, כל כיב קרנית גורם גם לדלקת תוך עינית.
  • דלקת זיהומית- נדירה בכלבים, אך נפוצה בחתולים. המזהם הנפוץ ביותר הוא וירוס ההרפס. חתולים לרוב נדבקים בו בשלב הגורות ומפתחים דלקות עיניים קשות, כיבי קרנית, הידבקויות לחמית, וללא טיפול, לרוב מאבדים את עיניהם. בחיסון המרובע השנתי יש שני מרכיבים המונעים דלקות עיניים בחתולים (הרפס וכלמידופילה). חשוב לציין שאת וירוס ההרפס לא ניתן למגר לחלוטין וכל חתול שנדבק, הוירוס נשאר אצלו רדום בקצות העצבים ועשוי להתפרץ (בעיקר באירועי סטרס). הטיפול בהרפס מורכב מטיפות ומכדורים יעודיים בעת התפרצות. במקרים של חזרתיות גבוהה, החתול יקבל תוסף מזון שנקראה L-LYSINE לכל החיים אשר מעכב את הוירוס.

בכל מקרה של עין אדומה לכלב או לחתול שלכם, יש ליצור קשר עם הוטרינר ולתאם בדיקה בהקדם בכדי לאבחן ולהתאים טיפול. כשמדובר על עין אדומה אצל כלבים או חתולים, חשוב ומומלץ לוודא שלרופא ישנו הציוד הנדרש בכדי לבצע בדיקה אופטלמולוגית מקיפה.

קראו על - טיפול בגורי כלבים